ȘTIRI NON-STOP CLUJ

Viceprimarul Clujului, răspuns savuros pentru contestatarii metroului. Ce replică i-a dat unui milionar: „Ce s-ar fi întâmplat în Londra dacă oamenii s-ar fi gândit să meargă tot cu calul?”

metrou tarcea

Metroul de la Cluj se face, pe bune. Viceprimarul Clujului, Dan Ștefan Tarcea, a explicat în cadrul unui eveniment că proiectul este pe cât se poate de fezabil. Oferind exemplul unui proiect similar, cel al metroului din Bilbao, un oraș din nordul Spaniei care are o populație de aproximativ 350.000 de locuitori.

„Sigur că metroul, un proiect extrem de important pentru Cluj, un proiect care are și susținători, are și contestatari, este absolut normal. Un proiect așa de mare e categoric să nască atâtea controverse, dar aș vrea să pornesc cu câteva date specifice și clare. Drumul de la Florești la Cluj-Napoca este tranzitat în fiecare zi de aproximativ 70.000 de mașini. În al doilea rând nu discutăm de 200.000 de călători, ci undeva la 140.000 călători pentru a putea să fie sustenabil. Aș vrea să-l invit pe domnul Bob Dorin să meargă până în Bilbao un oraș care are aproximativ 350.000 de locuitori, plus zona metropolitană, 19 stații, aproximativ cu ce facem noi aici la Cluj, și să se uite la niște poze cum arăta Bilbao acum 25 de ani și cum arată astăzi. A trecut printr-o modificare extraordinară mai ales în ceea ce privește calitatea vieții, sigur mi-ar plăcea să avem mai mulți oameni vizionari, cât mai mulți oameni vizionari. Ce s-ar fi întâmplat în Londra în 1857 dacă oamenii de la vremea respectivă când încă nu era inventat motorul s-ar fi gândit să meargă tot cu calul? Oamenii la vremea respectivă s-au gândit că au nevoie de un mijloc de transport sustenabil, la vremea respectivă, acum 170 de ani. Și în 1863 au reușit să dea primul metrou în folosință. Oare atunci s-au gândit că el este sustenabil, în 1863?

Așa că haideți să ne gândim puțin la beneficiile care le aduce o asemenea investiție. Dacă tot discutam aici despre cine face studiile de fezabilitate sau ce se întâmplă. Una dintre companiile importante din această lume a făcut studiul de fezabilitate pentru metroul de la Cluj. Au fost 8 variante, noi nu ne-am trezit dimineața și am spus: Vrem să facem un metrou la Cluj. Am zis oameni buni găsiți-ne o soluție sustenabilă care va rezolva problema transportului pe următorii ani. Și oamenii au analizat, metrou ușor, metrou greu, tramvai, monorail, diverse axe de transport. Au ajuns la concluzia că metroul ușor e cea mai bună modalitate de a rezolva această problemă a transportului. De asemenea, sigur că un proiect de asemenea anvergură vine și cu foarte multe provocări. Știți foarte bine, la fiecare lucrare, fie că discutăm de o lucrare de 500.000 de euro sau la una mult mai mare. Găsiți tot felul de situații și de provocări și de probleme pe care trebuie să le rezolvați. La fel se întâmplă și în această componentă de metrou. Avem provocări peste care trebuie să trecem. Important este că avem soluții și găsim soluții pentru a merge mai departe”, a declarat Dan Tarcea.

Răspunsul oficialului clujean vine pe fondul polemicilor care încă persistă în spațiul public referitor la fezabilitatea metroului de la Cluj. Milionarul clujean Dorin Bob a declarat că proiectul nu este gândit pentru viitor, populația României fiind în continuă scădere.

„De ce fac turcii metroul Cluj? Răspunsul este degeaba. Adică chiar îl fac degeaba. Discutăm despre un studiu de fezabilitate care ne spune că metroul din Cluj poate să funcționeze dacă are 200.000 de vizitatori pe zi. 200.000 de vizitatori pe zi era pragul minimal de rentabilitate. Astăzi Clujul are 500.000 cu toate comunele-minune din jurul nostru. 300 și ceva de mii în oraș, 60.000 în Florești, vreo 40.000 înspre Baciu. Pe logica asta, tot al 2,5- lea clujean trebuie să meargă cu metroul începând cu anul 2030. Uitați-vă la masă, acolo sunt 7 persoane, deci voi 3 în fiecare zi trebuie să mergeți cu metroul.

Cum îi convingi pe oameni, pe cei trei, să meargă cu metroul când stațiile sunt aliniate pe linia Văii Someșului, iar distanța ca s-o faci pe jos sau cu mașina, de pe deal pe vale, îți ia mult mai mult timp decât să mergi cu metroul 2-3 stații. Asta apropo de ce fac turcii metroul. A doua explicație este istorică. Pe orizontul anului 2050, iar anul 2050 e mâine, două state vor domina tot estul Europei, Turcia și Polonia. Sunt state puternice, Turcia cu o demografie extraordinară, un spirit puternic. Am văzut în Istanbul șantiere conduse și lucrate de turci. Oamenii ăia stăteau dezbrăcați și puneau fier-beton cât trei fierari de-ai noștri pe temperaturi de 40 de grade, au o energie vitală. Deci ei vor domina zona asta a Balcanilor în următorii 25 de ani, cam pe toate studiile istorice”, a transmis Dorin Bob, la Construction & Infrastructure Summit – Conference & Networking, întrebat despre motivul pentru care o companie turcă construiește metroul.

Contractul pentru prima linie de metrou din afara Bucureștiului are o lungime de 19 kilometri, 19 stații, o valoare de 9 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru proiectare și 7 ani pentru execuție. Linia de metrou se va construi la o adâncime de 8 metri. Reprezentantul Gulermak a promis finalizarea lucrărilor conform graficului, în 2030. Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai.

Metroul din Bilbao este considerat un exemplu de succes atât din punct de vedere al fezabilității economice, cât și al utilității pentru oraș. Bilbao este un oraș cu relief accidentat, iar metroul a fost proiectat pentru a conecta eficient cartierele aflate pe dealuri cu centrul urban. Transportă peste 85 de milioane de pasageri anual, depășind estimările inițiale.

Informațiile din acest articol au fost colectate de Clujenii.ro. în cadrul 𝐂𝐨𝐧𝐬𝐭𝐫𝐮𝐜𝐭𝐢𝐨𝐧 & 𝐈𝐧𝐟𝐫𝐚𝐬𝐭𝐫𝐮𝐜𝐭𝐮𝐫𝐞 𝐒𝐮𝐦𝐦𝐢𝐭 – 𝟏𝟑 𝐦𝐚𝐫𝐭𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟓, eveniment organizat de Platforma de networking X Party & Networking. În cazul preluării informațiilor din această știre, vă rugăm să atribuiți un link activ publicației Clujenii.ro.

@clujenii Dan Tarcea, viceprimarul Clujului, le răspunde celor care contesta Metroul Clujului! #clujenii #fyp #cluj #clujenii #stiri #metrou #dantarcea ♬ sunet original – www.clujenii.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *