Profesor: ”Am întrebat de ce nu vedem Soarele noaptea, iar o elevă de a X-a de la un liceu bun, mi-a răspuns: Pentru că e întuneric”
Lipsa cadrele didactice de valoare este tot mai acută în învățământul din România. Acest lucru se resimte tot mai mult în fiecare an, pe măsură ce veteranii se pensionează și din facultăți vin profesori slab pregătiți.
Acest lucru se vede cel mai bine și în cunoștințele pe care le au elevii.
Profesorul de fizică Ion Băraru, de la Colegiul Național ”Mircea cel Bătrân”, din Constanța, și-a amintit de un șoc avut într-o discuții cu elevii. ”Am întrebat de ce nu vedem Soarele noaptea, iar o elevă de a X-a, vorbim de o elevă de la un liceu bun, mi-a răspuns: Pentru că e întuneric. Pentru mine a fost o descoperire care ține de domeniul științifico-fantastic să aflu că un elev de liceu nu știe răspunsul la această întrebare. Întrebați-i pe elevi și astăzi: Ce face Soarele noaptea? și veți vedea că sunt destui care nu știu”, crede profesorul.
Aceasta este, spune Ion Băraru, consecința a ani buni de degradare a învățământului, degradare petrecută din cauza politizării educației, a subfinanțării, a salariilor mici, a erodării constante a prestigiului profesorului în societate. Rezultatul?
La fizică, media de vârstă a profesorilor trece bine de 40 de ani, multe cadre didactice respectate sunt în pragul pensionării, iar tinerii se feresc de o carieră didactică. ”Meseria de profesori a fost denigrată, salariile au ajuns la genunchiul broaștei, iar profesorul a ajuns la coada societății”, spune Ion Băraru care crede că investiția în oameni este o urgență mai mare decât investițiile materiale. ”Nu trebuie să investim în scaunul din fața clasei, ci în persoana care o să ocupe acel scaun”, subliniază profesorul.
O educație științifică de calitate ar trebui să înceapă încă din clasele primare, însă acestui lucru nu îi este acordată încă atenția cuvenită, iar unele manuale conțin greșeli și formulări nefericite. ”Am găsit într-un manual de clasa a treia că Pământul atrage corpurile ca un magnet. Pământul are magnet, dar și Marte atrage corpurile și nu e magnetic. Este o altă lege, este legea atracției universale, nu legea atracției între magneți. Și sunt greșeli științifice uriașe”, afirmă Ion Băraru.
Totodată, învățătorii ar trebui să explice fenomenele naturii într-un fel atractiv pentru elevi. ”Ca să ilustreze mișcarea Pământului în jurul Soarelui, ar putea să se învârtă în jurul unui bec”, exemplifică el. Pentru că lipsesc astfel de lecții de la vârste fragede, sunt elevi români care cred încă, după ani de școală, că Soarele se învârte în jurul Pământului, lăsându-se păcăliți de mișcarea aparentă.
Un profesor cu rezultate notabile la concursurile naționale și internaționale de fizică, Ion Băraru este adeptul folosirii la clasă a metodelor active, între care metoda investigației. Parte a programului „Fizica Altfel” și unul dintre autorii noii programe de fizică pentru gimnaziu, Ion Băraru se numără și printre autorii primelor manuale concepute după metoda investigației. Are convingerea fermă că drumul sigur spre adevărul științific își are originea în curiozitate. De aceea, le hrănește elevilor lui curiozitatea și îi încurajează să gândească singuri. Aceeași filosofie stă și la baza manualelor pe care și-a pus semnătura.