Fabricantul român de produse din beton Prebet Aiud s-a asociat cu firma turcă Gulermak, antreprenorul general al metroului din Cluj-Napoca, pentru realizarea acestui proiect, conform datelor analizate de Profit.ro.
În noiembrie 2023, compania Gulermak a început recrutarea a sute de muncitori români, pregătindu-se pentru faza de execuție a metroului, inclusiv pentru lucrările de săpături. Alexandra Papiu, specialist Resurse Umane la Gulermak România, a confirmat că procesul de angajare a fost demarat în perspectiva începerii lucrărilor.
Contractul pentru realizarea metroului din Cluj-Napoca a fost semnat în mai 2023, fiind atribuit asocierii Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.
Metroul Clujului va scoate din subteran 4 milioane de metri cubi de pământ
Pentru a săpa cele 9 stații de metrou și tunelurile aferente, trebuie excavați aproximativ 4 milioane de metri cubi de pământ. Acest volum uriaș necesită 266.666 de curse de camioane, fiecare transportând câte 15 metri cubi de material.
Ritmul necesar: Într-un program de 12 ore pe zi, timp de 2 ani, ar fi necesare 30 de camioane pe oră, adică un camion plin odată la două minute.
Impactul asupra traficului: În condițiile actuale din Cluj-Napoca, cu o infrastructură deja aglomerată, acest flux de camioane este aproape imposibil de gestionat fără a bloca orașul.
„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.