Noaptea ca hoții, strada Mihail Kogălniceanu din Cluj-Napoca din nou în șantier. Nimeni nu știe ce va fi acolo, unde în trecut era zonă verde – FOTO
Strada Mihail Kogălniceanu din Cluj-Napoca a intrat din nou în șantier, la mai puțin de un an de la finalizarea lucrărilor anterioare. De această dată, Primăria a decis să înlocuiască dalele deteriorate cu asfalt, în urma numeroaselor plângeri ale locuitorilor. Totodată, lucrările recente au stârnit controverse, după ce muncitorii au fost surprinși turnând pietriș tasat inclusiv în jurul copacilor de pe stradă.
Cert este un lucru, strada Mihail Kogălniceanu a fost cea mai frumoasă din Cluj-Napoca. Primăria susține că acum arată mai bine, dar dacă e așa de ce se tot fac cârpeli?
Pe zona din imagini primarul Emil Boc a spus că va fi lăsat pământ pentru ca oamenii să simtă contactul cu natura adevărată. ”Pe Kogălniceanu așa a decis proiectantul, în consonanță cu ceea ce avem în Europa, să avem zonă cu granit, spații publice deschise, dar și o zonă unde nu e asfalt sau beton, ci un fel de sol natural, cu copaci plantați și sol natural ca să simți contactul cu natura adevărată. Să nu mergi în vârful muntelui, la Băișoara, ca să poți avea contactul cu pământul. Și în spațiul urban să fie niște zone, pe care să le utilizezi dacă vrei. Nu sunt spații de circulat cu mașinile. Este o viziune de a aduce natura în centrul Clujului, de a îmbina dimensiunea de pavaj, cu dimensiunea terestră. Asta ar trebui să înțeleagă viziunea proiectantului în această direcție. Evident că gura lumii nu o poți opri, dar trebuie să înțeleagă ce este în spatele concepției proiectantului. Eu zic că e o lucrare reușită”, a precizat primarul Emil Boc.
Lucrarea a fost făcută pe genunchi, iar la fiecare vânt mai puternic tot praful se ridica pe stradă. Acum, ”contactul cu pământul” va fi înlocuit de contact cu alte dale din granit.
Dalele, înlocuite din cauza deficiențelor
Primăria a justificat decizia de a înlocui dalele prin faptul că acestea nu au rezistat utilizării, provocând disconfort pietonilor și bicicliștilor. În plus, o parte din trotuare au fost reparate de mai multe ori în ultimele luni. Noile lucrări presupun asfaltarea întregii zone, pentru o durabilitate mai mare.
Activisul civic Cornel Vîlcu a publicat fotografii cu lucrările făcute pe furiș. RADP Cluj-Napoca, care inițial a făcut parte din asocierea responsabilă de proiect, a declarat că nu mai are nicio legătură cu lucrarea.
”Noi am fost în asociere, dar acum a rămas firma din Târgu Mureș. Nu am luat niciun leuț pentru aceste lucrări”, a declarat Ion Pantelimon, director general al RADP, conform Libertatea.ro.
Activist civic: ”Un experiment ingineresc și de construcție: ăsta e orașul nostru”
”Pe bune? Sau, fiindcă știu că pe mulți vă va deranja vehemența mea, hai să reformulez:
PE BUNE? Vă amintiți, dragi cetățeni ai Clujului, ce ne grăbeam noi să facem în primăvara lui 2023, apoi în vară, apoi în toamnă, apoi am zis (a zis administrația locală) că (aproape) am făcut înainte de 1 Decembrie ANUL TRECUT? Păi dacă deja ați uitat, vă zic eu: să ÎNCHEIEM nesfârșitele lucrări de pe șantierul, prelungit an de an de an, al străzilor din Centru.
Vă amintiți cât de în draci s-a lucrat pe Universității în ultimele zile din noiembrie, acum un an, ca măcar strada asta, care se deschide larg în piața “festivă” a Unirii să PARĂ, în linii mari, terminată?
Ei bine, nu va fi greu să recunoașteți de unde “sunt” fotografiile astea. Dar pariez că veți fi surprinși să știți de când: DIN SEARA ASTA.
Adăugați scoaterea și repunerea repetată de dale mai peste tot, pentru că sunt neuniforme, se-mpiedică lumea în ele și fac “click-clak” o dată la câteva luni.
Adăugați inundația obligatorie, la fiecare ploaie un pic mai serioasă, pe o întreagă stradă “terminată” în 2024, deci, se poate presupune, canalizată în raport cu expectanțele meteorologice prezente și măcar apropiat-viitoare.
Un experiment ingineresc și de construcție: ăsta e orașul nostru. Iar lucrurile despre care am vorbit aici, deși foarte vizibile pentru toți, reprezintă UN MIZILIC față de proiectele mari/ importante ale Clujului. Dacă, după modelul acestui șantier simplu, nu oese din prima centura, sau “metroul” (eu scriu cuvântul ăsta între ghilimele, cum se cuvine pentru glumele sinistre) sau spitalul regional sau liniile noi pentru trenul metropolitan?
Dar, desigur, nu va fi așa. Ca în reclama la Unisol(ești), toate vor merge ca pe roate. Doar noi, istericii de activiști, nu vedem și nu recunoaștem că trăim în cel mai bun dintre orașele posibile”, a comentat profesorul și activistul civic Cornel Vîlcu.