CFR recunoaște, în premieră, că cel mai costisitor proiect de infrastructură feroviară din România, finanțat cu 2 miliarde euro, va fi gata mult după termenul limită. Asta după ce ministrul Grindeanu s-a lăudat luni în șir cu „evoluțiile bune” pe șantier.
Deși s-a scurs mai bine de jumătate din timpul stabilit pentru derularea lucrărilor la modernizarea și electrificarea liniei Cluj Napoca – Episcopia Bihor, stadiul de execuție n-a ajuns nici la 25%, proasta pregătire a proiectului, incapacitatea statului de a expropria terenuri și lipsa de mobilizare a firmelor angajate prefigurând pierderea unei părți din banii europeni. Ceea ce trebuia să fie un succes pentru infrastructura feroviară din România devine un fiasco. Cu toate că a obținut o finanțare de 2 miliarde euro pentru modernizarea și electrificarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, CFR recunoaște în premieră, pentru BIHOREANUL, că lucrările nu vor fi gata la timp.
În noiembrie 2022, CFR Infrastructură a desemnat câștigătorul licitației pentru electrificarea și reabilitarea lotului 2 AGHIREȘ – POIENI (36,53 km) din cadrul liniei Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră (166,2 km), proiect finanțat prin PNRR. Este vorba de asocierea condusă de gălățenii de la Arcada Company. Acesta era ultimul lot din cele patru ale proiectului pentru care mai trebuia desemnat câștigător.
Cauzele, afirmă șeful Direcției de Implementare a Proiectelor cu Finanțare Externă din cadrul CFR, sunt insuficienta pregătire a proiectului, incapacitatea statului de a expropria terenuri și relieful dificil.
Directorul din CFR nu a putut răspunde la întrebarea BIHOREANULUI privind cine va răspunde pentru întârzierea proiectului și, implicit, pierderea unei mari părți din finanțarea de 2 miliarde euro. „În acest moment sunt discuții între Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană, nu știm dacă sumele stabilite pentru finanțare vor fi în integralitate folosite din PNRR și nu avem nicio certitudine cu privire la modul în care se va închide acest program”, spune Eugen Dedu.
Întrebat despre capacitatea firmelor de a „duce” contractele și eventuale penalizări, directorul a afirmat că nu capacitatea acestora este o problemă, ci mobilizarea lor. „Împreună cu supervizorii de pe fiecare lot, urmărim constant progresia lucrărilor și avem diferite notificări către antreprenori cu privire la mobilizarea în anumite momente. Ne-am declarat în multe momente nemulțumirea și vom aplica prevederile contractuale, unde va fi cazul vom aplica penalități de întârziere, dar credem că, în urma discuțiilor purtate cu antreprenorii la nivel de top management, se vor vedea progrese semnificative începând cu luna iunie, pe toată perioada caldă a acestui an”.
Progrese care, dacă se vor confirma, vor duce totuși la finalizarea abia a 80% din lucrări în august 2026. Restul nu se știe din ce bani vor fi plătite, notează sursa citată.