ȘTIRI NON-STOP CLUJ

La ce adâncime vor săpa cârtițele metroul Clujului. În februarie-martie constructorul va pregăti deja zidurile pentru stații

puț lansare metrou cluj
Puț de lansare metrou/Imagine cu caracter ilustrativ

Construirea unui metrou este un proces complex, iar cele mai dificile etape sunt săparea și consolidarea tunelurilor, ridicarea pereților stațiilor și realizarea fundațiilor de susținere. Totul începe cu forarea puțului de lansare, punctul din care imensele utilaje, cunoscute drept “cârtițe”, încep să sape și să înainteze prin straturile de pământ și rocă. În paralel, acolo unde solul o impune, se forează piloni adânci pentru a stabiliza structura (la Cluj-Napoca acest lucru se va face la Florești), iar pereții mulați ai viitoarelor stații sunt turnați pentru a preveni surpările. La metroul clujean lucrările încep chiar de mâine, 25 februarie 2025, a declarat Emil Boc. Cârtițele vor săpa la 15 metri adâncime, dar mai durează până ajunge constructorul la etapa asta.

Potrivit primarului, în primă fază se lucrează la pregătirea puțului de lansare a TBM-ului (tunnel boring machine), dar și la pregătirea zidurilor pentru stații. Acesta fiind cel mai complicat proces.

„Dacă ați observat, a apărut un lucru nou, pe care firma constructoare a trebuit să-l facă. Să facă o proiectare suplimentară cu lucrări de piloți forați la puțul de lansare de la stația Teilor. Ce înseamnă asta? Puțul de lansare se face la minim 15 metri adâncime, pe unde intră mașina care va fora în subteran stațiile. În pregătirea acestei stații s-a observat la o distanță de peste 30 de metri unele mișcări de teren la un deal de apropiere. Se studiază cu maximă atenție să nu existe un risc ca acel teren, care nu este la expropriere și nu este în aria stației, dar e în amonte, să nu prezinte doamne ferește vreun risc de alunecare.

Când introducem mașina în subteran să nu producă prejudicii. De aceea s-a făcut o documentație specială, suplimentară, pentru amplasarea de piloți forați (care începe mâine, 25 februarie), ca să stabilizeze acel deal din apropierea stației 2, pe unde intră TBM-ul, ca să nu existe dificultăți tehnice în implementarea proiectului.

E decizia specialiștilor pe care trebuie s-o respectăm, și eu mă bucur pentru că au reușit într-un timp record să găsească o soluție tehnică. Nu putem să riscăm să începem lucrările la 10 metri adâncime și un deal, chiar la o distanță semnificativă, să compromită eventualele lucrări. Aceste lucrări de consolidare cu piloți forați încep în luna februarie, în luna martie vor fi finalizați”, a declarat Emil Boc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *