Exproprierile pentru Metrou lasă clujenii fără case și banii primiți sunt MIZILIC: ”Cu 100.000 euro îmi cumpăr io altceva în Cluj ultracentral? Nu-mi cumpăr!”
Exproprierile pentru proiectul metroului ușor din Cluj, demarat cu ambiții mari pentru modernizarea infrastructurii și facilitarea transportului în orașul considerat cel mai scump din România, a ajuns să provoace un val de nemulțumiri și controverse. Oamenii afectați de exproprieri acuză administrația locală de nedreptate și lipsă de transparență, în timp ce primăria, condusă de Emil Boc, susține că toate demersurile legale și financiare sunt în grafic.
Exproprierile și nemulțumirile clujenilor
Zeci de familii din Cluj-Napoca au fost nevoite să își părăsească locuințele în urma exproprierilor inițiate de Primăria Cluj-Napoca pentru realizarea metroului ușor. Procedura a fost declanșată în decembrie 2023, când o Hotărâre de Guvern a aprobat eliberarea unui coridor de 20 de kilometri pentru construcția infrastructurii necesare. În ciuda promisiunilor repetate din partea autorităților locale și centrale, oamenii spun că despăgubirile nu sunt suficiente pentru a-și achiziționa alte locuințe într-un oraș în care prețurile imobiliare au explodat, se arată într-o anchetă pressone.ro.
Pentru mulți dintre cei expropriați, despăgubirile oferite sunt cu mult sub valoarea de piață a proprietăților lor. Acest lucru îi obligă să caute locuințe în alte zone, uneori chiar în localitățile limitrofe Clujului, precum Florești, unde prețurile sunt mai accesibile, dar departe de standardele de viață la care erau obișnuiți.
Nicușor a fost la Primărie să le spună că n-au nevoie de casa lui pentru a construi gura de metrou. A cerut un nou proiect pentru edificarea aleii pietonale, alte avize, alte studii și aprobări și dezbatere publică. Spune că administrația s-a folosit de un artificiu: au considerat tot lotul de 12 apartamentări, fiecare cu un proprietar diferit, drept o singură parcelă funciară. Cu un drum, concluzionează Nicușor, Primăria face „curat” pe o suprafață care va rămâne liberă la construit și aproape de Centru.
„Dumneavoastră vă trebuie o suprafață imensă care rămâne, și care după terminarea Metroului este foarte tentantă pentru diverse firme de casă. E un interes să elibereze zona călcând peste, vorba aia, cadavre. Nu e o ipoteză, e un fapt. O mânăreală. Dăm oamenii afară din casă, ca să construim altceva. Premeditare se numește”, e categoric omul.
Casa lui Nicușor are pe la 70-și-ceva de metri pătrați. E furios că banii din despăgubiri n-o să-i ajungă să cumpere ceva similar și în aceeași zonă. „Cu 100.000 euro îmi cumpăr io altceva în Cluj ultracentral? Nu-mi cumpăr! Trebuie să îmi fac probleme în viață, să-l dau în tribunal, să-mi fac umblări.”
Vecinul lui de la o casă distanță e un pensionar care pe vremuri a lucrat la administrația parcurilor și străzilor, Alexandru Cocan. El nu poate cere scoaterea din culoarul de expropriere, fiindcă e chiar primul de la intrarea în curte. Ar fi acceptat să fie mutat într-o garsonieră, îmi spune trist. Dar nu l-a întrebat nimeni ce vrea. Doar i s-a pus în vedere că trebuie să se mute.
În timp ce vorbim scutură cu degetul, petală cu petală, o crăiță care s-a uscat într-un ghiveci atârnat de gard. „Nu-ți dă nimeni nimic, dar vine să te pună în stradă. Nici pe vremea lui Ceaușescu nu făceau așa. Nu ni s-a spus nimic, nici cât valorează după legea asta a despăgubirilor, nici cât o să primim, ce sume, nimic de la Primărie. Aștept să îmi repartizeze un boschet pe undeva”.
Locuiește aici din noiembrie 1989, îmi spune cu precizie. Trebuie să fi regretat pe urmă această decizie, care părea bună și la locul ei, când o lună mai târziu prin fața casei lui treceau tancurile și camioanele de militari care opreau mulțimea de manifestanți ieșiți în stradă puțin mai sus, lângă Fabrica de Bere Ursus. Decembrie 1989 s-a dus cu niște morți rămași în stradă, pe Moților.
Apoi, după Revoluție, Cocan a cumpărat trei sferturi din locuință, pe legea 112/1995. Aici i-au crescut copiii. Și tot aici i s-a prăpădit soția, în urmă cu câteva luni. „Știți cine a venit pe la noi? Firmele care au făcut proiectele astea, au intrat în curte și-n casă și-au făcut măsurători. După ce am aflat de problema asta, a venit și boala soției, care a decedat, una peste alta au venit toate. Asta e viața. Să vă spun un lucru, că foarte revoltat am fost pe treaba asta: asta e democrația de junglă! Ce să fac? Poate vine Domnul și mă duce și pe mine acasă și atunci au scăpat de mine”, a spus clujeanul pentru pressone.ro.
Haosul financiar și lipsa de transparență
Deși primarul Emil Boc susține că sumele necesare despăgubirilor au fost deja virate în conturile foștilor proprietari, mulți dintre aceștia afirmă contrariul. În plus, problema financiară a proiectului metroului clujean este una complexă. În septembrie 2024, Emil Boc a declarat că finanțarea este asigurată, iar Guvernul a aprobat virarea a 2 miliarde de euro din obligațiuni verzi pentru continuarea proiectului. Totuși, premierul Marcel Ciolacu a menționat că fondurile europene alocate inițial pentru metrou ar putea fi pierdute din cauza întârzierilor și a suspiciunilor legate de viabilitatea proiectului.
Această incertitudine financiară adâncește neîncrederea clujenilor în proiect. Mulți dintre ei cred că metroul nu va fi niciodată construit, iar singurul rezultat concret al acestor demersuri va fi pierderea locuințelor lor.
Metroul ușor – o necesitate sau o utopie?
Deși metroul ușor este prezentat drept soluția ideală pentru decongestionarea traficului din Cluj-Napoca, specialiștii în transporturi și în sistematizare urbană au ridicat întrebări privind fezabilitatea acestui proiect. Cluj-Napoca este un oraș cu o populație de aproximativ 300.000 de locuitori, iar comparațiile cu metropole precum Budapesta, unde metroul este folosit zilnic de sute de mii de persoane, ridică semne de întrebare legate de numărul real de utilizatori pe care îl va avea viitorul metrou clujean.
Horváth Erika, directorul executiv al Societății Maghiare Tehnico-Științifice din Transilvania, critică lipsa de transparență și deciziile luate în cercuri restrânse. Ea subliniază că nu a primit nicio notificare oficială din partea Primăriei și se întreabă dacă proiectul metroului va atrage cu adevărat numărul estimat de călători.
Clujul a primit de la Guvern pentru exproprieri 283.182.098,36 lei. Cel mai probabil, municipalitatea se va alege cu un val de procese și prețul exproprierilor va crește, pentru că și proprietățile sunt mult mai scumpe decât estimările.
Problema este că Metroul se va împotmoli ani în șir din cauza costurilor, pericolul fiind să nu se facă niciodată și viețile oamenilor să fie afectate degeaba.