Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a declarat astăzi în cadrul unei intervenții LIVE că lucrările la metroul Clujului ar fi, de fapt, în grafic, contrar speculațiilor. Edilul a precizat că la metrou în momentul actual au fost turnați 78 de piloți forați din cei 94 pentru stabilizarea dealului din preajma puțului de lansare a cârtițelor, la Florești. Pe parcursul zilei de astăzi, 22 aprilie ar urma să fie turnați alții doi.
„Ei n-au crezut niciodată nimic, unii oameni chiar dacă afară-i ziuă spun că-i întuneric. Să rămână cu credința lor (n.r Le răspunde Boc celor care zic că metroul nu se va face). La metrou, astăzi sunt turnați 78 din cei 94 de piloți forați ca să stabilizeze dealul să nu vină peste stația unde intră cârtițele. Astăzi vor fi turnați doi piloți, deci vor fi 80 din cei 94.
În paralel se lucrează la teste de impedanță la stația Parking Minerva, teste de impedanță, piloți executați, la stația doi, proiectarea stațiilor 3 și 4 din secțiunea 2, la toate specialitățile, astfel încât avansul TBM-ului să fie corelat cu progresul execuției stațiilor din traseul TBM-ului, proiectare la CC1 și CC2. Asta se întâmplă acuma, sub ochii noștri, pentru că aici este și proiectare și execuție.
Deci practic proiectezi ce faci, ș când au proiectat e un lucru, când începi să lucrezi, cum am început la stația Teilor, de unde intră în subteran cârtițele, 16 metri adâncime, după ce au început să sape, a dat semn dealul din preajmă că are falii care se desprind. Și atunci au trebuit să amplaseze 94 de piloți forați. E o decizie tehnică care trebuie luată pe parcurs. Oricine ar face un metrou trebuie să ține cont de condiționalități”, a explicat Emil Boc, la Ziua Live.
Boc spune că lucrările de infrastructură la Cluj durează infinit mai mult și din cauza solului:
„Există acest sol, această problemă aproape peste tot în Transilvania. Eu am fost primul care m-am lovit cu ea la Centura Vâlcele-Apahida. Aceasta este realitatea, am avut avantajul că am fost prim-ministru și am putu să susțin accelerarea lucrării. S-ar fi făcut și dacă nu eram, dar mulți ani mai târziu. Și de pe vremea lui Ceaușescu există lucrări începute în țara asta”, a mai adăugat Boc.
Amintim că, lângă puțul de lansare a TBM-ului (Tunnel Boring Machine), din Florești, un deal o ia la vale. Pentru a continua lucrările în siguranță constructorul turc Gulermak trebuia să folosească 94 de piloni forați ca să consolideze solul. Luna martie ar fi trebuit să vină cu finalizarea piloților forați pentru tunelul principal, termenul însă ar fi fost depășit din cauza ploilor, conform autorităților, urmând să fie recuperate ulterior.
Activistul civic Szakats Istvan este cu ochii pe acest proiect și spune că lucrările înaintează extrem de încet:
„Subsemnatul, am vizitat ieri șantierul metroului la Florești. Din păcate, lucrările la proiectul de peste 2 miliarde de euro al Clujului avansează îngrijorător de încet. În ultimele două luni, singura foreză de piloți de pe șantier a ajuns să sape ceva peste jumătate din cei 96 piloți de 25m necesari să stabilizeze dealul despre care, conform Studiului de Fezabilitate și contrar primarului, se știa din 2021 că se prăvale peste stație.
Însă datele “locale” de mai sus ne duc la câteva concluzii mai de perspectivă. Să începem.
În iarna acestui an, primarul Boc ne-a promis că această lucrare de consolidare o să fie gata în luna martie. Față de acest orizont al promisiunilor suntem deja în întârziere – având în vedere imediat a trecut și luna aprilie. Lucrarea de consolidare continuă să înainteze cu o viteză inexplicabil de mică, de un-pilot-și-ceva / zi, cât timp pe șantierul bazinului de la Borhanci se forează piloți de 9-16m cu o viteză de 10-12 de piloți/zi.
Prin extrapolarea ritmului de până acum, consolidarea dealului de la viitoarea stație de metrou Teilor ar putea să fie gata, incluzând turnarea radierului peste piloți, prin luna iunie. Dar în niciun caz martie”.
În 5 iunie 2024 au început lucrările în teren la metroul din Cluj, cel mai mare proiect de infrastructură din ultimii 30 de ani.
Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 21,03 km și având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.
Conform datelor oficiale, în anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vor fi 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. În termeni de „transformare verde”, într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.
Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, va avea o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri/oră și sens (40 trenuri/oră și sens).