Cum arată șantierul Metroului din Florești! S-a săpat numai o groapă și le-a luat mai bine de 3 luni – FOTO
Metroul Clujului a pornit cu surle și trâmbițe în 5 iunie, cu 4 zile înainte de alegerile locale, dar de trei luni s-a săpat numai o groapă.
Pe ”șantier”, dacă îi putem spune așa, nu este niciun utilaj, cu toate că ni se promite că, din octombrie – noimbrie, din Florești vor porni să sape ”cârtițele”, aduse de turcii care au câștigat licitația tocmai din India.
Între timp, din 5 iunie și până acum, am aflat că se știa din aprilie 2024 că Primăria Cluj riscă să piardă banii din PNRR, 300 de milioane de euro, destinați special Metroului. Între timp, chiar și primarul Emil Boc a recunoscut cu jumătate de gură că banii s-au pierdut, iar premierul Marcel Ciolacu, prezent și el la inaugurarea lucrărilor din 5 iunie 2024, a spus zilele trecute clar că banii sunt ca și pierduți, pentru că nu s-au respectat regulile europene în privința licitațiilor. S-a spus că un ”funcționar” nu a trimis către JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) un document cu noile costuri de execuție a Metroului, care fuseseră modificate.
Și aici Emil Boc a ținut să arate că nu e chiar așa. ”Funcționarul” de la Primăria Cluj-Napoca, acuzat de incompetență, a trimis documentele către SEAP, sistemul electronic național de licitații, care trebuia să le expedieze către Uniunea Europeană, dar ar fi fost o neînțelegere pe drum, nu incompetență și lipsa de experiență în proiecte mari.
Cert este că această neînțelegere, costă Clujul 300 de milioane de euro. Dacă echipa de la Cluj era atât de performantă, ar fi trebuit să verifice dacă documentele au ajuns la UE, nu să doarmă și să continue să promoveze lucrările la Metrou ca pe ceva garantat, tocmai în scop electoral.
Acum, Emil Boc afirma că finanțarea la Metrou va veni din obligațiuni verzi, un mecanism de atragere de fonduri de pe piață, care au o dobândă de 5,375% pe an, în condițiile în care banii din PNRR erau cu dobândă ZERO. Așadar, este mare lucru domnul primar Emil Boc faptul că România a pierdut 300 de milioane de euro.
Potrivit primarului Emil Boc, până în prezent, Clujul a plătit suma de 288 de milioane de euro pentru Metrou din bani guvernamentali, din care 56 de milioane de euro reprezintă exproprierile și peste 232 de milioane de euro reprezintă avans de lucrări. Banii primiți de Primărie de la Guvern au fost virați mai departe constructorului de la Gulermak. Din contribuția asumată de Primărie din bugetul local pentru proiect, suma de 10 milioane de euro, instituția a plătit suma de 388 de mii de euro, pentru studii, avans, etc.
Guvernul credea ca va recupera acești bani din PNRR, unde regulamentul spune ca prima data cheltuiești banii din buget și apoi lucrările sunt decontate. Fără PNRR, guvernul a luat o mare teapa, iar acum întrebarea este “Va mai aloca bani Clujului pentru lucrări?“.
Metroul de la Cluj costă peste 2 miliarde de euro, dar țara este mare, nevoile din alte județe la fel, astfel că după alegerile parlamentare am putea avea surprize și Clujul sa nu mai primească nimic pentru marele proiect.