După șapte ani de la preluarea proiectului Centurii Metropolitane Cluj de către Primăria Cluj-Napoca, există riscul pierderii fondurilor europene destinate acestei investiții majore. Clujenii trecuți de 30 de ani nu mai speră să vadă realizarea acestui obiectiv în această viață. E de înțeles, după atâtea promisiuni de zeci de ani, speranțele oamenilor sunt tot mai mici.
Deși desemnarea unui constructor poate părea un pas înainte, chiar Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra unor probleme serioase:
Capacitatea antreprenorului Dimex: Compania a înregistrat întârzieri semnificative pe proiectul drumului expres de 5 km de la Tureni, conexiunea dintre Autostrada A3 și DN1. Termenul contractual, stabilit pentru februarie 2025, a fost depășit cu luni bune, punând sub semnul întrebării abilitatea de a gestiona un proiect de zece ori mai complex.
Riscul de pierdere a fondurilor europene: Procedurile de licitație au fost marcate de probleme. Prima licitație a fost lansată cu un preț subevaluat, fără a atrage ofertanți. A doua încercare a fost anulată din cauza unei oferte financiare mult peste bugetul alocat. În a treia rundă, valoarea estimată a fost majorată cu 15% după depunerea ofertei, o practică legală la nivel național, dar neacceptată de Comisia Europeană, deoarece poate denatura concurența.
Costuri neeligibile ridicate: Statul român ar putea fi nevoit să acopere integral costurile neeligibile, inclusiv exproprierile, estimate la aproximativ 200 de milioane de euro conform grilei notariale. Suma reală ar putea fi însă mult mai mare, având în vedere prețurile pieței imobiliare locale.
În plus, segmente esențiale ale centurii, precum cele dintre nodurile 1 și 5, nu au fost încă licitate, afectând în special locuitorii din Florești care fac naveta către Cluj-Napoca.
„Salut, întrebare simplă: mă duc către 35 de ani, oare mai apuc în viața asta să văd centura Clujului? Că de metrou mi-am pierdut speranțele”, scrie un clujean pe Reddit.
În contextul actual oamenilor nu le rămâne decât să facă haz de necaz, răspunsurile au fost de-a dreptul savuroase:
„Da. Probabil o sa faca Primaria Oradea prin 2050 un inel metropolitan care sa înconjoare toata Transilvania”;
„Începe să trăiești mai sănătos, puțină mișcare. Pune bani deoparte pentru viața a pensionar. Doar așa vei avea șansă”;
„Cu Boc primar, în viața asta, nu ai”;
„Dacă apuci 100, poooate”;
„Cât ți-ai propus să trăiești?”.
Inițiat în urmă cu peste un deceniu, proiectul a parcurs multiple etape de planificare și aprobare. În 2021, Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici ai centurii, estimând o valoare totală de aproximativ 1,4 miliarde de euro. Proiectul este împărțit în două faze:
- Faza I: Cuprinde un tronson de 23,67 km și 19,16 km de drumuri de legătură, asigurând conectivitatea directă cu Spitalul Regional de Urgență și facilitând extinderea pistei aeroportului.
- Faza II: Include 18,46 km de centură și 13,17 km de drumuri de legătură, conectând Autostrada Transilvania (A3) cu diverse puncte cheie din zona metropolitană.
Evoluții recente
În 2024, proiectul a întâmpinat diverse provocări:
- Licitații anulate: Procedurile de licitație pentru tronsoanele centurii au fost anulate de două ori, fie din lipsa ofertanților, fie din cauza ofertelor financiare care depășeau bugetul alocat.
- Actualizarea costurilor: În aprilie 2024, Consiliul Local a aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici, majorând valoarea totală a proiectului la 1,74 miliarde de euro, reflectând creșterile de costuri și inflația.
- Depunerea unei oferte: În octombrie 2024, asocierea condusă de Dimex 2000 Company SRL, împreună cu parteneri din Bulgaria și Muntenegru, a depus singura ofertă pentru construirea primei etape a centurii.
Stadiul actual
Până la sfârșitul anului 2024, lucrările la primul tronson al centurii, care leagă Cluj-Napoca de Florești, au fost demarate, cu un termen de finalizare estimat pentru sfârșitul anului 2025. Cu toate acestea, procedurile de licitație pentru celelalte tronsoane sunt încă în desfășurare, iar autoritățile locale spun că depun eforturi pentru a asigura finanțarea și implementarea completă a proiectului.