Centura Metropolitană Cluj este un proiect de infrastructură esențial pentru decongestionarea traficului din zona metropolitană a Clujului, având ca scop conectarea principalelor artere rutiere și facilitarea accesului către obiective majore, precum viitorul Spital Regional de Urgență și Aeroportul Internațional Cluj-Napoca. Inițiat în urmă cu peste un deceniu, proiectul a parcurs multiple etape de planificare și aprobare, ca în 2025 să fim liniștiți de administrația locală că acesta s-ar afla în „linie dreaptă”.
„La Centura Metropolitană, tot în ultima ședință a Consiliului Local am aprobat modificarea indicatorilor tehnico-economici, de fapt actualizarea indicatorilor tehnico-economici, pentru a putea să mergem mai departe cu procedura de licitație. Suntem în linie dreaptă și aici. Toată aceste proceduri le-am făcut cu consultarea Ministerului Transporturilor. Mulțumesc Ministerului Transporturilor pentru deschiderea pe care a avut-o. Mulțumesc CNAIR-ului pentru această deschidere. Domnul Grindeanu a făcut o treabă excelentă nu doar în Cluj-Napoca, ci și la nivelul României cu partea aceasta de infrastructură. Să știți că am avut suport din partea Ministerului pentru Centura Metropolitană și pentru proiectele majore pe care le avem aici la Cluj-Napoca”, a declarat Dan Tarcea, viceprimarul Clujului, în emisiunea lui Sandu Mureșan, de la Napoca LIVE.
Inițiat în urmă cu peste un deceniu, proiectul a parcurs multiple etape de planificare și aprobare. În 2021, Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici ai centurii, estimând o valoare totală de aproximativ 1,4 miliarde de euro. Proiectul este împărțit în două faze:
- Faza I: Cuprinde un tronson de 23,67 km și 19,16 km de drumuri de legătură, asigurând conectivitatea directă cu Spitalul Regional de Urgență și facilitând extinderea pistei aeroportului.
- Faza II: Include 18,46 km de centură și 13,17 km de drumuri de legătură, conectând Autostrada Transilvania (A3) cu diverse puncte cheie din zona metropolitană.
Evoluții recente
În 2024, proiectul a întâmpinat diverse provocări:
- Licitații anulate: Procedurile de licitație pentru tronsoanele centurii au fost anulate de două ori, fie din lipsa ofertanților, fie din cauza ofertelor financiare care depășeau bugetul alocat.
- Actualizarea costurilor: În aprilie 2024, Consiliul Local a aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici, majorând valoarea totală a proiectului la 1,74 miliarde de euro, reflectând creșterile de costuri și inflația.
- Depunerea unei oferte: În octombrie 2024, asocierea condusă de Dimex 2000 Company SRL, împreună cu parteneri din Bulgaria și Muntenegru, a depus singura ofertă pentru construirea primei etape a centurii.
Stadiul actual
Până la sfârșitul anului 2024, lucrările la primul tronson al centurii, care leagă Cluj-Napoca de Florești, au fost demarate, cu un termen de finalizare estimat pentru sfârșitul anului 2025. Cu toate acestea, procedurile de licitație pentru celelalte tronsoane sunt încă în desfășurare, iar autoritățile locale spun că depun eforturi pentru a asigura finanțarea și implementarea completă a proiectului.
1 comentariu
fiasco total!