Consiliul Local Cluj-Napoca a votat în unanimitate, în ședința din 5 mai, încheierea parteneriatului cu CFR S.A. pentru implementarea proiectului Trenului Metropolitan, un pas esențial în finalizarea documentației tehnice și în demararea lucrărilor finanțate din fonduri europene.
„Deocamdată la ora la care vorbim este ultima piesă solicitată în vederea finalizării documentației de aprobare a trenului metropolitan. Fac precizare că după ce am obținut acordul final, pe detalii, al Ministerului Transportului și a CFR SA, noi deja am demarat procedura de licitație pentru că acest proiect are finanțare europeană asigurată. Adică procedura de licitație este plecată în SEAP în jurul datei de 12 mai vom ști, după validare, dacă mai trebuie completat ceva sau nu. Astfel încât după ce se validează documentația de către ANAF să urmeze o perioadă de 60 de zile minim pentru depunerea ofertelor, în vederea realizării infrastructurii necesare trenului metropolitan.
În luna iunie pregătim, de asemenea, licitația pentru achiziționarea de vagoane, de ceea ce înseamnă infrastructura cu care se va circula pe calea ferată. Deci acum suntem în această fază în care finalizăm ultimele documente tehnice, iar pe de altă parte avem licitația deschisă cu condiția suspensivă în vederea implementării trenului metropolitan. Adică să câștigăm timp până noi finalizăm documentele cu Ministerul Transportului și licitația să plece și să câștige din timpul necesar în vederea implementării ei”, a declarat Emil Boc în ședința de Consiliu Local din 5 mai.
Municipalitatea și partenerii din județ au stabilit contribuțiile la proiect:
- Primăria Cluj-Napoca și primăriile partenere vor acoperi 2% din cheltuielile eligibile – adică 22 milioane de lei.
- Consiliul Județean Cluj va suporta 46 milioane de lei, reprezentând contribuția comunelor la cheltuielile neeligibile.
- Primăria Cluj-Napoca mai alocă suplimentar 17 milioane de lei pentru amenajarea de parcări în noile puncte de îmbarcare-debarcare.
- CFR S.A. va contribui cu 285 milioane de lei pentru modernizarea infrastructurii feroviare existente, astfel încât aceasta să fie compatibilă cu standardele cerute de trenul metropolitan.
„Acest acord de parteneriat cu CFR S.A stabilește contribuțiile pe care fiecare le are la implementarea acestui proiect. Valoarea generală acestui proiect de tren metropolitan este de 250 de milioane de euro. Noi avem o contribuție de 2 la sută din cheltuielile eligibile, adică 22 de milioane de lei. Pe lângă aceste 22 de milioane de lei, pe care noi, Primăria Cluj împreună cu celelalte primării le suportăm din cheltuielile eligibile, mai există o contribuție de 46 milioane de lei la cheltuielile neeligibile, cheltuieli pentru comune, cheltuieli care sunt asumate de către Consiliul Județean. Pe lângă aceste cheltuieli asumate de CJ în locul comunelor, Primăria Municipiului Cluj-Napoca își mai asumă 17 milioane de lei cheltuieli neeligibile, pentru realizarea de parcări pe raza municipiului Cluj-Napoca, acolo unde se realizează puncte noi de îmbarcare-debarcare călători. De asemenea, CFR S.A își asumă contribuție de 285 de milioane de lei, bani pe care-i vor investi în modernizarea cării ferate existente astfel încât ea să facă față la standardele necesare circulației cu trenul metropolitan”, a precizat Emil Boc.
Proiectul Tren Metropolitan Cluj constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii existente de cale ferată pentru localitățile beneficiare, cu 23 de puncte de îmbarcare-debarcare, dintre care cinci stații feroviare vor fi modernizate, iar alte opt stații vor fi realizate de la zero. Lungimea traseului de tren metropolitan va fi de 48,8 km.
De asemenea, lucrările vizează realizarea infrastructurii rutiere și pietonale, și includ patru pasaje subterane pietonale, cu un punct intermodal în zona Aeroportului (stațiile Piața 1 Mai, Fabricii de Zahăr, IRA și Aeroportul Internațional „Avram lancu”). În plus, pe traseul trenului metropolitan vor fi realizate opt parcări auto (stațiile Gârbău, Rădaia, Hoia, Dezmir, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida).
Boc a mai precizat că proiectul „va pregăti Clujul pentru anul 2050”.