ȘTIRI NON-STOP CLUJ

Boc le-a răspuns „cârcotașilor” care nu cred în metroul Clujului: „Nici metroul din Londra, proiect din 1863, nu ar fi pornit, dacă era o ecuație contabilă”

boc metrou

În fața scepticismului legat de fezabilitatea proiectului metroului din Cluj-Napoca, primarul Emil Boc a subliniat că astfel de investiții majore trebuie privite ca strategice, nu doar prin prisma rentabilității imediate. El a menționat că, dacă s-ar fi aplicat o abordare strict contabilă, nici proiecte precum metroul londonez, inițiat în 1863, sau cel din New York, început în 1904, nu ar fi fost realizate. Boc a accentuat că Uniunea Europeană finanțează proiecte strategice menite să stimuleze dezvoltarea economică, să reducă poluarea și să îmbunătățească calitatea vieții cetățenilor.

Răspunsul vine mai ales în contextul în care, oameni influenți din oraș, inclusiv Dorin Bob, constructorul Wings, ar fi declarat că metroul Clujului nu este un proiect vizionar, în contextul în care populația României scade.

„Metroul de la Cluj este, în primul rând, o investiție strategică și nu o ecuație contabilă. Dacă ne luăm după ecuația contabilă, niciodată un proiect mare de infrastructură nu se va face, nicio autostradă nu se va construi în România, în Franța, în Belgia sau oriunde, nu se vor construi nici obiective de infrastructură ca metroul, pentru că la prima vedere, aceste proiecte nu sunt rentabile. Nu poți scoate din prețul biletului sau din taxa pe care o pui pe autostradă, costul autostrăzii. Valoarea strategică a investiției se are în vedere întotdeauna, atunci când se realizează asemenea obiective.

De altfel, Uniunea Europeană nici n-ar finanța, dacă nu ar fi obiective strategice care duc la dezvoltarea economică, la reducerea poluării și la creșterea calității vieții.

Nici metroul din Londra, proiect din 1863, nu ar fi pornit, dacă era o ecuație contabilă. Este și cazul metroului din New York, proiect din 1904, care nu ar fi pornite. Când abordezi proiectul metroului, judeci din perspectiva investiției strategice, ceea ce înseamnă atragerea de investiții, crearea de locuri de muncă, o creștere a calității vieții, diminuarea poluării, confortul pentru cetățean”, a declarat Emil Boc la Ziua Live.

Amintim că, milionarul clujean, Dorin Bob, a declarat recent că metroul Clujului ar fi un proiect eșuat de la bun început:

„Întrebarea este de ce fac turcii metroul Cluj? Răspunsul este degeaba. Adică chiar îl fac degeaba. Discutăm despre un studiu de fezabilitate care ne spune că metroul din Cluj poate să funcționeze dacă are 200.000 de vizitatori pe zi. 200.000 de vizitatori pe zi era pragul minimal de rentabilitate. Astăzi Clujul are 500.000 cu toate comunele-minune din jurul nostru. 300 și ceva de mii în oraș, 60.000 în Florești, vreo 40.000 înspre Baciu. Pe logica asta, tot al 2,5- lea clujean trebuie să meargă cu metroul începând cu anul 2030. Uitați-vă la masă, acolo sunt 7 persoane, deci voi 3 în fiecare zi trebuie să mergeți cu metroul.

Cum îi convingi pe oameni, pe cei trei, să meargă cu metroul când stațiile sunt aliniate pe linia Văii Someșului, iar distanța ca s-o faci pe jos sau cu mașina, de pe deal pe vale, îți ia mult mai mult timp decât să mergi cu metroul 2-3 stații. Asta apropo de ce fac turcii metroul. A doua explicație este istorică. Pe orizontul anului 2050, iar anul 2050 e mâine, două state vor domina tot estul Europei, Turcia și Polonia. Sunt state puternice, Turcia cu o demografie extraordinară, un spirit puternic. Am văzut în Istanbul șantiere conduse și lucrate de turci. Oamenii ăia stăteau dezbrăcați și puneau fier-beton cât trei fierari de-ai noștri pe temperaturi de 40 de grade, au o energie vitală. Deci ei vor domina zona asta a Balcanilor în următorii 25 de ani, cam pe toate studiile istorice”, a transmis Dorin Bob, la Construction & Infrastructure Summit – Conference & Networking, întrebat despre motivul pentru care o companie turcă construiește metroul.

Contractul pentru proiectarea și execuția Magistralei de Metrou M1 de la Cluj-Napoca a fost semnat în luna mai, contractul cu Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arkada fiind cel mai mare contract din Transporturi de până acum.

Contractul pentru prima linie de metrou din afara Bucureștiului are o lungime de 19 kilometri, 19 stații, o valoare de 9 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru proiectare și 7 ani pentru execuție. Linia de metrou se va construi la o adâncime de 8 metri. Reprezentantul Gulermak a promis finalizarea lucrărilor conform graficului, în 2030.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *