ȘTIRI NON-STOP CLUJ

Analiză – Boc anunță că se va săpa la Metroul Clujului din octombrie: ”Sosesc cârtițele!” / Primarul se contrazice cu viceprimarul Tarcea

UE a tăiat banii pentru Metroul Clujului pentru că s-au făcut ”șmecherii” la licitație. Deputatul Viorel Băltărețu avea DREPTATE
UE a tăiat banii pentru Metroul Clujului pentru că s-au făcut ”șmecherii” la licitație. Deputatul Viorel Băltărețu avea DREPTATE

Primarul Emil Boc a anunțat că în luna octombrie vor ajunge la Cluj-Napoca cele două ”cârtițe”, cu care vor fi săpate tunelurile Metroului.

„Dincolo de toate discuţiile din spaţiul public, doresc să ştiţi că metroul se face! În octombrie-noiembrie sosesc ‘cârtiţele’ care fac tunelurile pentru metrou şi încep lucrările propriu-zise”, a declarat Emil Boc într-o postare pe Facebook. Primarul a explicat că, în prezent, se lucrează la devierea utilităților, au fost finalizate exproprierile și se pregătește prima stație din Florești, de unde vor începe lucrările subterane.

Referitor la discuțiile despre finanțare, Boc a explicat că acestea sunt de „natură tehnică” și a asigurat că proiectul metroului are un contract de finanțare din fonduri europene.

Cu toate acestea, Comisia Europeană ar putea retrage finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj, iar autoritățile caută acum variante alternative de finanțare.

Activiștii civici clujeni au depistat o ”breșă” în declarațiile publice ale primarului Emil Boc și ale subalternului său, viceprimarul Dan Tarcea.

BREAKING NEWS După doar o lună, cârtițele care ar trebui să sape metroul vor fi duse de la Cluj la Constanța.

*** Boc, 29.08: “În septembrie-octombrie, în funcție de cum ajung, încep lucrările de asamblare a utilajului, a cârtițelor.”

*** Tarcea, 30.08: “în luna noiembrie cârtițele ar trebui să ajungă în portul Constanța”, a scris cunoscutul activist Szakats Istvan, catalogat de Emil Boc de multe ori drept un dușman al Clujului.

Desigur, aceste declarații pot fi interpretate, dar clujenii se vor convinge în curând care este realitatea. Că e octombrie sau noiembrie, ”cârtițele” trebuie aduse și atunci vom vedea cine le plătește.

Cert este că primarul nu a făcut nicio conferință publică de presă în care să explice situația. A lăsat lucrurile în ”aer”, cu toate că ministrul Transporturilor a explicat clar că un funcționar, nu se știe de unde, de la Cluj sau București, nu a încărcat în portalul european noile date privind costurile Metroului. Acesta s-a scumpit, iar Comisia Europeană ar fi descalificat Clujul din acest motiv.

Un alt fapt este că UE are niște reguli clare privind fondurile din PNRR. Proiectele cele mai avansate iau banii care sunt pe masă, iar proiectul metroului din București este în această situație, acolo fiind făcute lucrări serioase.

De asemenea, un alt fapt este că vorbim despre niște politicieni, care și-au câștigat mandatul promițând că fac Metroul la Cluj. Emil Boc a promis asta în 2020, iar în 2024, cu 4 zile înainte de alegerile locale din 9 iunie, a organizat o mare regie, pornind lucrările la Metrou din Florești, cu niște lopeți, două excavatoare și premierul Marcel Ciolacu.

Metroul Clujului a ajuns ”proiectul Bucureștiului”

Un alt om important din anturajul lui Emil Boc, căreia nu îi vom dezvălui identitatea, spunea zilele trecute că Metroul Clujului este de fapt ”Proiectul Bucureștiului”. Dacă e așa, nu este exclus să ne trezim în situația în care abilul primar Emil Boc să se spele pe mâini și să ceară Bucureștiului să achite costurile ”cârtițelor”, în lipsa fondurilor europene.

În proiectul Metroului se spune clar că lucările costă 14 miliarde de lei, din care aproximativ 10% ar fi trebuit să fie fonduri din PNRR. Grosul, însă, vine de la bugetul de stat, bani care mai pot fi alocați numai în 2025, adică după alegerile parlamentare, când noul Guvern va avea alte priorități, cum ar fi să strângă cureaua.

Este de notorietate faptul că Guvernul PDL, condus chiar de Emil Boc, a acționat la fel și în 2010 cu firma Bechtel, care construia Autostrada Transilvania. Ministrul Transporturilor de atunci, Radu Berceanu, a început să strângă cureaua (n.red. sau să blocheze, așa cum se face de multe ori, pentru a nu susține proiectele altora), după ce a preluat proiectul de la Guvernarea PSD. Mai mulți ani, lucrările au stagnat și cu greu s-a reușit construirea ”ciotului” de autostradă de la Gilău la Turda.

Metroul Clujului, prima magistrală de metrou din afara Bucureștiului, va traversa 21 de kilometri și va avea 19 stații între comuna Florești și capătul cartierului Iris.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *